Reklama w sieci

Promocja małej firmy przy niskim budżecie może być nieco utrudniona. Warto więc przygotować sobie chociaż trochę gotówki na to, by móc podzielić ją na etapy. Sam proces składa się bowiem z wielu części składowych, które trzeba połączyć w jedną całość, by uzyskać dobry efekt. Pierwszym, co musimy zrobić, jest budowa strony internetowej.  

Strona www – od czego zacząć?  

By zdecydowanie ograniczyć nasze koszty możemy wykonać stronę samodzielnie. Dobrze, jeśli posiedliśmy już wcześniej umiejętności programowania. Jeśli jednak ich nie mamy, zawsze można skorzystać z darmowych platform typu WordPress. Trzeba tylko najpierw wykupić odpowiednią domenę internetową, a następnie serwer, na którym umieścimy naszą stronę. Cały proces zajmuje około kilku godzin, ale wcześniej musimy nabyć wymaganą w tym temacie wiedzę korzystając z internetowych samouczków. Jeżeli nie mamy czasu ani chęci, by samodzielnie się tym zajmować, możemy udać się do agencji interaktywnej.

Na początku składamy zapytanie u agencji, w którym musimy opisać funkcjonalności, które chcemy zawrzeć na stronie. Warto znać widełki cenowe, jakie obowiązują w branży, by przynajmniej w przybliżeniu oszacować koszt naszej nowej witryny. Jeśli ma być to tylko strona wizytówka, gdzie umieścimy informacje o firmie potrzebne do odpowiedniego zaprezentowania się klientom, zapłacimy w granicach 1000-3000 złotych. Gdy chcemy stworzyć większą stronę, lub mały portal, przyjdzie nam zapłacić kwotę oscylującą między 3000zł, a 10 000zł. Opłaca się zlecić takie zadanie profesjonalistom, którzy wiedzą, jak optymalnie wcielić nasz projekt w życie. Nie musimy się obawiać tego, że to, co mamy w głowie nie zostanie wystarczająco dobrze przełożone na naszą stronę. Od tego są UX designerzy. Mają oni za zadanie dokładnie wsłuchać się w naszą wizję, a następnie przekazać ją informatykowi.  

Strona to dopiero początek – co dalej?  

Wykonanie strony internetowej to dopiero początek, ale jesteśmy już na dobrej drodze do sukcesu. By był on pełny, należy ją wypromować. Dysponując niewielkim budżetem powinniśmy zacząć od promocji na Facebooku. To podstawowa i najtańsza forma reklamy dla małych firm.  Na samym początku przydatnym będzie poinformować naszych znajomych o produkcie oraz poprosić o udostępnianie postów. Korzystając z tej metody zdobywamy pierwszych klientów bez złotówki wydanej na kampanie reklamowe. W kolejnych krokach można rozważyć wykupienie płatnych reklam, ale najlepiej robić to tylko wtedy, kiedy mamy pewność, że inwestycja nam się zwróci. Dobrą ku temu okazją może być uruchamianie sprzedaży nowego produktu.

Reklama w mediach społecznościowych to tylko część działań promocyjnych, które powinno się podjąć. Najbardziej skutecznymi na dłuższą metę są długofalowe działania. Najważniejszym ich punktem zazwyczaj jest pozycjonowanie. Na samym starcie możemy robić to samemu – trzeba tylko zapoznać się z kilkoma darmowymi poradnikami, które przybliżą nam metody optymalizacji strony pod kątem SEO. W dalszych etapach wskazane jest zlecenie takiego zadania profesjonalnej agencji interaktywnej. Zróbmy to jednak dopiero wtedy, gdy nasza firma zacznie notować choćby niewielkie przychody.

Same metody pozycjonowania powinny być uzależnione od specyfiki naszej działalności.  Jeżeli jest to działalność stacjonarna, jak na przykład sklep, czy zakład fryzjerski warto promować się lokalnie. Takie frazy posiadają mniejszą konkurencję i dają zarazem większe szanse na to, by nasza witryna znalazła się na czołowych miejscach w wyszukiwarce.